balans – adem – bodyscan

balans – adem – bodyscan 2019-06-29T08:34:13+00:00

Praktisch

Na de theorie komt de praktijk. Ik zou je willen vragen nog niet naar de volgende les vooruit te klikken, maar jezelf effectief een week te geven om naar je doel toe te werken en na te denken over je levenswiel.

Oefening 1 : Bewust ademen

We ademen de hele dag door, maar meestal niet op een mindful manier. De eerste stap naar meer balans en energie is dan ook regelmatig een pauze in lassen. Neem 3 tot 5 keer per dag even de tijd om te stoppen waar je mee bezig bent en op je adem te letten.

Als extra geheugensteun kan je een sticker op een plaats hangen waar je die 3 tot 5 keer ziet. Bijvoorbeeld koelkast, badkamerspiegel,…

Check op die momenten in met je adem, maar probeer niets te forceren. Ga gewoon na of je diep of oppervlakkig ademt? Adem je vanuit je buik of vanuit je borstkas? Merk dit op en voel hoe je lichaam dan als het ware als vanzelf net iets dieper wil gaan inademen en ook weer helemaal uit.

Doe dit de eerste week maar 3 tot 5 ademtellen. Zeker wanneer je de neiging hebt om te hyperventileren of duizelig wordt, is je lichaam niet gewoon aan de extra dosis zuurstof dat het plots binnenkrijgt. Traag beginnen en dit gaandeweg opbouwen is de boodschap.

Oefening 2: de bodyscan

De volgende opname duurt 20 minuten en is gemaakt om je lichaam van kop tot teen te leren ontspannen. Het is een erg goede oefening om het verschil tussen spanning en ontspanning in je lichaam te leren aanvoelen. Je kan deze oefening doen wanneer je maar wilt, zeker ook voor het slapengaan. Probeer hem de komende week zeker 1 keer per dag te doen op een vast tijdstip.

Na verloop van tijd zal je merken dat je de opname niet meer nodig hebt en dat je ook alleen de stukken kan toepassen waar je voelt dat er nog spanning vastzit.

Zin in meer meditaties? Contacteer me dan voor de mogelijkheden.

Naar vorige pagina
Naar bibliotheekpagina
Naar week 2