balans – smart doel

balans – smart doel 2019-06-29T08:19:11+00:00

Stap 4

Nu je 1 doel uitgekozen hebt, is het tijd om dit doel in haalbare stappen op te delen. We gaan dit bekijken op een mindful manier dus zonder er positieve of negatieve emoties aan toe te kennen. Dit vraagt misschien wat oefening, maar helpt enorm om duidelijk te kiezen en je volgende stappen uit te stippelen.

Schrijf je doel aan het begin van een pagina. Maak dit doel nu SMART:

Specifiek op jezelf van toepassing.
Meetbaar
Actief
Realiseerbaar
Toekomstgericht

Laten we elke stap even verder toelichten.

Specifiek betekent dat je er zelf iets moet kunnen aan doen. Je kan niet zorgen dat je kinderen goede resultaten halen op school. Je kan hen helpen voorbereiden en studeren, maar het examen moeten ze nog zelf afleggen. Lukt dit niet met het doel dat je koos? Kijk dan hoe je dit kan aanpassen of overweeg een ander doel te kiezen om mee te starten.

Noot: gezondheid is een hele moeilijke om specifiek te krijgen omdat je dit niet helemaal in de hand hebt. Splits dit dan op in een kleiner doel zoals meer energie,…

Meetbaar is hoe zal je weten dat je resultaat hebt. Dit kan letterlijk meetbaar zijn zoals in gewicht. Het kan echter ook subtieler meetbaar zijn als in beter slapen en meer energie overhouden.

Actief wil opnieuw zeggen dat je er zelf iets moet kunnen aan doen en dat het wel iets is waar je vooruitgang in kan boeken.

Realiseerbaar gaat om je doel opdelen in haalbare stappen. Voelt je doel te groot en zou je niet weten waar je moet beginnen. Probeer dan niet de eindmeet te zien maar ga voor jezelf na wat je de komende maand kan doen. Verdeel het op in kleinere stappen en besluit de eerste 3 stappen te zetten en dan te evalueren en bij te sturen waar nodig.

Toekomstgericht ten slotte gaat om terug wat gevoel erbij brengen. Het moet iets zijn waar je een goed gevoel bij krijgt en wat je vooruit helpt. We gaan niet graven in het verleden. Je kan dit als je wenst wel doen, maar het hoeft niet.

Klaar? Geef jezelf 1 maand tot 6 weken de tijd om echt voor dit doel te kiezen zonder de twijfel te laten toeslaan. Nieuwe patronen aanleren vraagt tijd. Reserveer ook alvast wat tijd in je agenda 1 maand van nu om dit doel te herzien. Op deze manier bouw je een patroon in en train je jezelf om meer en meer op je eigen gevoel te vertrouwen.

Op de volgende pagina gaan we meer in op wat je praktisch kan doen om meer balans en mindfulness in je leven te brengen.

Naar vorige pagina
Naar bibliotheekpagina
Naar volgende pagina