balans – week 2 – stop

balans – week 2 – stop 2019-07-04T11:17:35+00:00

Stap 2

Wanneer je merkt dat je toch meegesleurd wordt door negatieve gedachten of kritiek van de buitenwereld pas dan het STOP-principe toe.

Stilstaan
Think of denk na
Opties
Proceed

Je kan dit als volgt toepassen.

Begin met Stilstaan en stop letterlijk waar je mee bezig was. Doe de ademhalingsoefening van week 1.

Denk na wat er werkelijk aan de hand is. Ik gebruik graag het voorbeeld van een vriend die je aan de supermarkt voorbij reed en je begroeting niet beantwoordde. Je kan denken dat die persoon kwaad op je is. Maar misschien heeft de vriend je niet gezien, misschien heeft hij een slechte dag,…

Probeer louter objectief te beschrijven wat er aan de hand is.

Ga vervolgens na wat je opties zijn. Je kan die persoon opbellen. Wat als hij niet opneemt? Kies voor de optie die je het meest rust zal brengen. Een goed voorbeeld hier is de persoon een bericht te sturen en dan af te wachten tot een bepaalde tijd later op de dag bijvoorbeeld 17u. Tot die tijd ga je verder met je dag en besluit je de zorgen achter je te laten. Er bestaat een grote kans dat tegen 17u je bericht beantwoord wordt en dat de vriend je gewoon niet zag.

Wordt je bericht niet beantwoord, dan kan je terug opbellen, maar dan heb je in de tussentijd wel kunnen ten volle je aandacht geven waar je dan mee bezig was.

De laatste stap is erg belangrijk. Kies een optie en ga verder. Ga voor die ene optie en geef jezelf voldoende tijd. Ga daarna pas evalueren en wanneer het niet werkte kan je de stappen herhalen, terugkeren naar je opties en een andere uitkiezen.

Pas dit principe eerst toe op een voorbeeld waaraan geen erg zware emoties verbonden zijn. Dit maakt het makkelijker om een positief gevoel te krijgen en sterkt je in je overtuiging om het ook in ‘moeilijkere’ gebieden van je leven toe te passen.

Naar vorige pagina
Naar bibliotheekpagina
Naar volgende pagina