balans – week 3 – energielevels

balans – week 3 – energielevels 2019-07-04T16:23:10+00:00

Stel je voor dat je elke ochtend opstaat met een energiebatterij. De bedoeling is dat die op 100% staat.

Doorheen de dag doe je dingen waardoor je batterij leeg loopt. Dat is normaal zolang je aan het eind van de dag nog een basisvoorraad overhebt om een moe maar voldaan gevoel te hebben. Vergelijk het met een gsm die aan 20% aangeeft dat het batterijvolume bijna op is.

Alleen houden we hier zelf geen rekening mee. We blijven verder doen en geraken in het rood. We moeten eigenlijk al energie van de volgende dag wegnemen en zo starten we op dag 2 niet aan 100 maar aan 95%. Op zich kan dit geen kwaad als dit tijdelijk is. Wanneer we echter niet op tijd rusten en blijven dag na dag met minder energie opstaan, zal dit zich na verloop van tijd in (blijvende) fysieke ongemakken uiten.

Wat doe je hieraan?

  1. Bewust worden is altijd de eerste stap. Durf jezelf hiervoor ook feliciteren.

  2. Vul je energiegaten. Kijk eerst waar je niet langer aandacht aan wil besteden en zo kan loslaten.

  3. Leer je dag indelen in termen van energie.

Onze Westerse levensstijl vraagt ons veel te lang door te doen aan hetzelfde tempo, jaar in jaar uit. Leer ipv items op je to-do-lijst af te werken dingen die energie vergen af te wisselen met dingen die je energie geven. Dit is de snelste weg naar een energiebatterij die in evenwicht raakt.

Noot: voor mensen met chronische ziekte of HSP kan deze uitleg onvoldoende zijn. Je kan namelijk ook een energieoverdosis krijgen die niet snel genoeg door je systeem verdwijnt. Je krijgt tijdens deze cursus 1 visualisatie om te aarden, maar wil je er meer over weten. Contacteer me dan voor extra lesmateriaal.

Naar vorige pagina
Naar bibliotheekpagina
Naar volgende pagina