Meridiaanstretchen

Meridiaanstretchen 2019-07-10T14:33:31+00:00

Meridianen worden ook wel de onzichtbare energiebanen van je lichaam genoemd.

Je meridianen kunnen te veel energie bevatten, te weinig of er kan stagnatie zijn waardoor de energie niet meer goed kan stromen.

Goed om ‘s morgens te doen om de stijfheid uit je lijf te krijgen en je verkorte spieren te stretchen.
Neem eerst een comfortabele, bewuste houding aan.

Strek naar je eigen kunnen. Het juist uitvoeren van de beweging en vooral de intentie erachter, is belangrijker dan hoe ver je grens ligt.
Herhaal de oefening 2 a 3 keer voor het beste resultaat.

De longmeridiaan is de pijl helemaal bovenaan.

Driewarmer meridiaan

Omvat geen specifieke organen. Deelt het lichaam op in drie. Staat voor metabolisme, voedsel en zuurstof omzetten in energie.

Stretch: Zit comfortabel en leg je linkerhand op je rechterschouderblad. Neem met je rechterhand je linkerelleboog vast. Adem bewust in. Bij uitademing ga je lichte druk zetten met je rechterhand en zo je arm dichter bij je lichaam duwen zodat je andere hand als het ware verder over je schouder naar beneden zakt. Voel de stretch in je linkerarm.

Adem terug in en laat de stretch los. Herhaal dit nog 2 keer.

Doe dan hetzelfde met de andere arm.

Longmeridiaan

Staat voor de werking van energie tussen jou en je omgeving.

Leg je handen in je nek en adem bewust in. Vul je longen met lucht. Adem nu uit en beweeg je ellebogen open zodat je het voelt rekken in je bovenarmen. Adem hier een tel in, buig je hoofd achterover voor een nog diepere stretch.

Breng nu bij uitademing je ellebogen terug bij elkaar, beweeg je hoofd voorover en maak een bolle bovenrug.

Pericard meridiaan

Omvat je bloedsomloop. Hoe goed wordt de Qi door je lijf vervoert.

Strek één arm voor je uit en trek met je andere hand je vingers naar je toe. Voel de stretch in je pols. Herhaal dit 3 keer en doe dan hetzelfde met de andere arm.

Dikkedarm meridaan

Staat voor controle. Je goed voelen en je werk goed doen.

Ga met je voeten op schouderbreedte staan, knieën van slot. Verstrengel je handen achter je rug met de vingers in elkaar. Adem in en buig langzaam met je hoofd voorover. Je armen komen omhoog tot je het in je schouders voelt stretchen.

Houd een tel je adem in.

Adem in en kom langzaam recht.

Herhaal de beweging naar de tegenovergestelde kant. Adem in en buig je hoofd achterover. Je handen blijven verstrengeld.

Doe dit langzaam met respect voor je eigen grenzen. Het gaat er niet om hoe diep je kan gaan, maar om de bewegingsruimte die je nu hebt soepel te houden.

Dunnedarm meridiaan
Helpt om je gesteund en geliefd te voelen. Helpt ook om overvloed in je leven toe te laten.

Ga staan met de voeten bij elkaar en buig door je benen. Strek je armen nu boven je lichaam uit alsof je met beide handen iets vastneemt.

Stel je voor dat je bij inademing nieuwe energie inademt.
Bij uitademing laat je deze door je lichaam verspreiden.

Galblaasmeridiaan
Helpt bij het zuiveren van je energie en ontdoen van vetten.

Zet je voeten iets wijder dan schouderbreedte en strek 1 arm boven je hoofd uit. Adem bewust in en beweeg bij uitademing je arm verder over je hoofd zodat je lichaam meebuigt in die richting. Stel je voor hoe alle opgekropte gevoelens en energie verdwijnen.

Adem nog eens in en kom bij uitademing naar het midden.

Laat je arm zakken en herhaal hetzelfde met de andere arm.

Je kan eerst 3 keer de oefening doen met dezelfde arm voor je dit 3 keer met de andere arm doet. OF je kan beide armen beurtelings afwisselen.

Miltmeridiaan

Staat voor besluitvaardigheid, orde.

Zet je benen comfortabel wijd uit elkaar en plooi 1 knie zijwaarts. Plaats beide handen op je bovenbeen waardoor je dit naar beneden duwt. Voel de stretch in je andere enkel en been.

Herhaal dit 3 keer met elk been.

Stel je hierbij voor dat al het water in je lichaam helder en stil wordt als een bergmeer.

Hartmeridiaan 

Staat voor je bioritme en voor doen wat je graag doet. Je passie leven.

Breng je arm omhoog en plooi deze zodat je hand in je nek komt te liggen. Trek nu met je andere hand deze arm nog iets verder aan zodat je bovenarm min of meer recht naast je hoofd komt.

Voel de stretch en hoor het ritme van je hart door je lijf pompen.

Herhaal dit 3 keer voor je wisselt van arm of wissel beide armen 3 keer af.

Levermeridiaan 

Staat voor alertheid. Ben je actief of moe en futloos?

Ga zitten en trek je benen naar elkaar toe zodat je voetzolen elkaar raken.

Adem bewust in.

Bij uitademing buig je voorover en leg je de ellebogen op je knieën.

Voel de stretch aan de binnenkant van je benen.

Blaasmeridiaan

Staat voor vasthouden/ loslaten van verleden en hoe je omgaat met wat anderen over je denken.

Ga zitten of staan met je benen bij elkaar en adem bewust in.
Bij uitademing neem je beide enkels tegelijk vast en buig je zover mogelijk voorover.

Hou je knieën recht. Voel de stretch en laat alle angsten en vooroordelen los.

Niermeridiaan 

Staat voor vitaliteit en seksualiteit.

Strek je benen wijd en buig voorover. Kijk of je handen de grond kunnen raken. Voel de stretch in je onderrug en stel je voor dat je nieren omgeven worden door een warm, helend licht.

Lukt het niet om deze oefening uit te voeren. Ga dan zitten met rechte rug en je voeten stevig (wijd) op de grond. Adem in en wrijf over je onder rug met vlakke hand. Adem uit en schud je handen los.

Je kan ook bij uitademing je handen eerst langs de buitenkant van je been omlaag brengen tot aan je knieën en dan pas energie losschudden. Dit is een erg goede oefening om ‘s morgens te doen.

Herhaal de oefening die je kiest drie keer.

Maagmeridiaan

Staat voor je baan maar ook van hoe je het leven ‘verteert.’ Heel veel spanning en stress hoopt hier op en kan niet vrijuit wegstromen.

Ga liggen en plooi je benen naar buiten.
Strek je armen boven je hoofd en voel de stretch in je buik en middenrif.

Pas de oefening aan naar je eigen kunnen.

Terug naar overzichtpagina